یک ترکیب طبیعی ضد پیری باعث بهبود متابولیسم گلوکز در عضلات گردید

22آوریل 2021 - بر اساس تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، یک ترکیب طبیعی که قبلاً تاثیر آن در خنثی کردن جنبه هایی از پیری و بهبود سلامت متابولیک در موش ها اثبات شده بود، از نظر بالینی تأثیرات قابل توجهی در زنان دارد.

محققان در یک آزمایش بالینی کوچک بر روی زنان یائسه ی مبتلا به پیش دیابت نشان دادند که ترکیبNMN (نیکوتین آمید مونونوکلئوتید) توانایی انسولین را در افزایش جذب گلوکز توسط عضلات اسکلتی -که در اغلب افراد چاق، و مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 غیر طبیعی است-، بهبود می بخشد. همچنین NMN، بیان ژنهایی را که در ساختار عضله و بازسازی آن نقش دارند، بهبود بخشید. با این حال، این درمان باعث کاهش قند خون یا فشار خون، بهبود مشخصات چربی خون، افزایش حساسیت به انسولین در کبد، کاهش چربی در کبد یا کاهش مارکرهای التهابی در گردش خون در موش ها نشد.

این مطالعه که به صورت آنلاین در 22 آوریل در مجلهScience منتشر شده است، اولین کارآزمایی بالینی تصادفی است که به بررسی تأثیرات متابولیکی مصرف NMN در افراد می پردازد.

در میان زنان حاضر در مطالعه، 13 نفر به مدت 10 هفته هر روز 250 میلی گرم NMN خوراکی دریافت كردند و به 12 نفر هر روز در همان مدت، دارونما داده شد.

محقق ارشد این پژوهش دکتر ساموئل کلاین، استاد پزشکی و علوم تغذیه، گفت: اگرچه مطالعه ی ما تأثیر مفید NMN را در عضله اسکلتی نشان می دهد، اما هنوز بسیار زود است که بر اساس این نتایج توصیه ای بالینی تدوین شود. به طور معمول، هنگامی که یک روش درمانی حساسیت عضلات اسکلتی را به انسولین بهبود می بخشد، همانطور که با کاهش وزن یا برخی از داروهای دیابت مشاهده می شود، در سایر شاخص های سلامت متابولیک نیز بهبودهایی مرتبط با آن رخ می دهد که البته ما در شرکت کنندگان در مطالعه خود مشاهده نکردیم.

اثرات مفید قابل توجه NMN در جوندگان باعث شده است که چندین شرکت در ژاپن، چین و ایالات متحده این ترکیب را به عنوان یک مکمل غذایی یا [1]neutraceuticalبه بازار عرضه کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده مکلف به بررسی ایمنی و اثربخشی مکمل های غذایی قبل از عرضه ی آنها به بازار نیست، و بسیاری از مردم در ایالات متحده و سراسر جهان اکنون علی رغم کمبود شواهد مبنی بر مزایای بالینی NMN، آن را مصرف می کنند.

محققان 25 زن یائسه را که به پیش دیابت مبتلا بودند، بررسی کردند، به این معنی که سطح قند خون آنها بالاتر از حد طبیعی اما کمتر از تشخیص دیابت نوع 2 بود. زنان برای شرکت در این آزمایش انتخاب شدند، زیرا مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که NMN بیشترین تأثیر را در موشهای ماده دارد.

نیکوتین آمید مونونوکلئوتید،در تولید یک ترکیب مهم به نام نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) نقش دارد. NAD در حفظ سلامت حیوانات نقشی حیاتی دارد. سطح NAD با افزایش سن در طیف وسیعی از حیوانات، از جمله انسان، کاهش می یابد و مطالعات نشان داده اند که کاهش این ترکیب به انواع مشکلات مرتبط با پیری از جمله مقاومت به انسولین کمک می کند. در مطالعات انجام شده بر روی موش ها، دادن مکمل NMN، باعث جلوگیری از کاهش عملکرد بسیاری از بافت های بدن این حیوانات که با افزایش سن مرتبط هستند، گردید.

یکی از محققان این پژوهش، دکترShin-ichiro Imai ، استاد زیست شناسی رشد و پزشکی که تقریباً دو دهه است که در حال مطالعه NMN می باشد و اولین بار در مورد مزایای آن در موش گزارشی را منتشر نمود، گفت: این یک پیشرفت به سمت ابداع یک مداخله ضد پیری است، اگرچه برای درک کامل مکانیسم های سلولی مسئول تأثیرات مشاهده شده در عضلات اسکلتی در افراد، تحقیقات بیشتری لازم است.

انسولین باعث افزایش جذب و ذخیره گلوکز در ماهیچه ها می شود، بنابراین افرادی که به انسولین مقاوم هستند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. اما محققان هشدار می دهند که مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا NMN اثرات مفیدی در پیشگیری یا مدیریت پیش دیابت یا دیابت در افراد دارد، لازم است. پرفسور کلاین و ایمای در حال ارزیابی NMN در یک آزمایش دیگر هستند که شامل مردان و زنان می باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-anti-aging-compound-muscle-glucose-metabolism.html

 



[1]به هر ماده ای گفته می شود که یک ماده غذایی یا بخشی از غذا باشد و فواید پزشکی یا سلامتی از جمله پیشگیری و درمان بیماری را ارائه دهد(DeFelice ، 1994).